Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. De reserve is onderdeel van het gesloten systeem voor Bereikbaarheid. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Toelichting onttrekkingen | - MEC Verduurzaming binnenvaart/Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water € -1,8 mln. De bijdrage voor het project wordt voor 2021 met € 1,8 mln verlaagd. Het kasritme komt daarmee op € 0,6 mln voor 2021, € 1 mln in 2022 en € 1,4 mln in 2023.
- Snelfietsroute A20 NKG € 0,1 mln. Bij Kaderbesluit Bereikbaarheid 2022 is voor de SFR in 2022 € 0,1 mln beschikbaar gesteld uit de reserve Bereikbaarheid. De activiteiten kunnen eerder worden uitgevoerd, waarvoor de middelen worden overgezet naar 2021.
|
---|
Toelichting toevoegingen | MEC verduurzaming binnenvaart € 0,5 mln. Voor het aanleggen van laadpunten in Zuid Holland langs de route Alphen, Moerdijk, Rotterdam wordt in totaal € 3 mln ingezet. Voor de Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water was al € 2,4 mln uit de reserve ingezet. De resterende € 0,6 mln wordt gedekt uit een bijdrage uit Ambitie 3 onderdeel Energie (€ 0,2 mln in 2021) en uit Ambitie 7, onderdeel luchtkwaliteit (€ 0,3 mln in 2021 en € 0,1 mln in 2022). De bijdragen van Ambitie 3 en 7 worden in de reserve gestort. |
---|
Toelichting beklemming | Bestuurlijk verplicht: - Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025)' € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- N468 € 7,4 mln. Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019).
- Vredenburghlaan € 6,7 mln. In 2014 is besloten een deel van de opbrengst van de verkoop van de zogenaamde BBL-kavel (Glasparel Plus) voor de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur in te zetten voor de aanleg van de Vredenburghlaan. Bij de Begroting 2019 zijn de middelen daartoe overgebracht van de reserve Groene ambities naar de reserve Bereikbaarheid (PZH-2014-459527702 en Begroting 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken worden de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid. In 2021 wordt € 1,5 mln ingezet voor het aanbrengen van zonnepanelen in fietspaden en de Tjalmaweg (Rijnlandroute).
- MEC verduurzaming binnenvaart € 2,3 mln. Voor de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar (inclusief de middelen voor de pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water). Hiervan wordt € 0,6 mln ingezet in 2021. In 2022 en 2023 wordt € 1 mln respectievelijk € 1,4 mln ingezet. In 2022 komt nog € 0,1 mln beschikbaar.
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,2 mln. Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
|
---|
Toelichting omvang | Na verwerking van de Najaarsnota is de omvang van de reserve € 45,5 mln per ultimo 2021. Dit loopt terug naar € 16,8 mln per ultimo 2035. |
---|