Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we deze vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Beleidsprestatie 2-1-1 Efficiënt Goederenvervoer
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden met betrekking tot goederenvervoer, maar wel enkele projectbijstellingen:
- De subsidie aan het Havenbedrijf Rotterdam om de bereikbaarheid van de Coolport te verbeteren is verlengd waardoor deze in 2021 wordt vastgesteld in plaats van in 2020;
- De voorbereiding van de aanleg van de Loswal Hoogerwaard (Oude Rijn) neemt meer tijd in beslag. Hierdoor wordt het project niet in 2021 maar in 2023 opgeleverd.
Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden ten aanzien van personenvervoer. Wel zijn er meerdere bijstellingen gedaan die het vermelden waard zijn.
Door de coronapandemie is het gebruik van het openbaar vervoer en daarmee de opbrengsten voor vervoerder aanzienlijk gedaald, ook nog in 2021. Tegelijkertijd is afgesproken om het openbaar vervoer aanbod wel op peil te houden. Hiervoor heeft het Rijk in 2020 een beschikbaarheidsvergoeding afgegeven. Het Rijk heeft in september 2020 bekend gemaakt dat deze wordt doorgetrokken naar héél 2021.
Het Rijk vergoedt dus opnieuw 93% of 95% van de kosten van concessiehouders op basis van de Vervoerplannen, corona-kosten onder aftrek van de (reizigers)opbrengsten en van de bijdragen van de decentrale concessiehouders.
Op basis van de ingediende aanvragen door concessiehouders, heeft het Rijk begin augustus 2021 de eerste beschikking voor de bijdrage aan de Provincie afgegeven, deze bijdrage is verwerkt in deze najaarsnota.
Door de coronapandemie zijn ideeën en plannen omtrent het verleiden van openbaar vervoer reizigers om buiten de spits te reizen gewijzigd. De hiervoor beschikbaar gestelde middelen uit de reserve Mobiliteit worden niet ingezet en de bijgestelde plannen worden meegenomen in het Transitieplan OV.
Daarnaast zijn er op diverse infrastructuurprojecten (weg, openbaar vervoer en fiets) bijstellingen geweest als gevolg dat de opleverdatum is verschoven (eerder en later).
Beleidsprestatie 2-1-3 Slimme systemen en netwerken
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden voor deze beleidsprestatie. Wel zijn er bijstellingen op projecten. Zo worden voor de samenwerkingsorganisatie Zuid-Holland Bereikbaar de bijdragen van de andere partijen verwerkt. De provincie is in het transitiejaar 2021 penvoerder en zet namens de deelnemende partijen opdrachten in de markt.
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Beleidsprestatie 2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden. Wel zijn er financiële bijstellingen in de uitvoering van het onderhoudsprogramma. Deze worden toegelicht bij Wat mag dat kosten? Tot slot zijn de in de Begroting 2021 opgenomen beleidsprestaties verschoven in de tijd:
- De herbouw en herinrichting van het steunpunt Coenecoop kan door de langere voorbereidingstijd niet worden afgerond voor de start van het gladheidsseizoen 2021-2022. Om deze reden wordt de herbouw en herinrichting nu volledig uitgevoerd in 2022.
- In verband met het uitstel van de invoering van de Omgevingswet is ook de invoering van de meldingsplicht voor bepaalde werkzaamheden aan kabels en leidingen en de aansluiting met het Digitale stelsel Omgevingswet uitgesteld naar 2022.
Beleidsprestatie 2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden. Wel zijn er financiële bijstellingen in de uitvoering van het onderhoudsprogramma. Deze worden toegelicht bij Wat mag dat kosten?
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Beleidsprestatie 2-3-1 Duurzame mobiliteit
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden. Wel zijn er bijstellingen op projecten. Voor de verduurzaming van de binnenvaart (Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water) wordt het budget verhoogd naar totaal € 3 mln door bijdragen vanuit Ambitie 3 (onderdeel energie) en Ambitie 7 (onderdeel Luchtkwaliteit). Ook het uitgavenpatroon is aangepast.
Voor het project waterstofbussen wordt de hoogte van de subsidie voor 2021 aangepast aan de hand van het door de concessiehouder opgegeven uitgavepatroon. Daarnaast wordt een deel van de middelen doorgeschoven naar 2022 omdat het project nog tot begin 2022 doorloopt.
Beleidsprestatie 2-3-2 Veilige mobiliteit
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden. Wel is voor het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid met ingang van 2021 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin is afgesproken dat de gezamenlijke kosten tussen provincie en Metropoolregio Rotterdam - Den Haag worden verdeeld in de verhouding 50/50%. Daarnaast is afgesproken dat ook de personeelskosten en overheadkosten in die verhouding worden verrekend.
Voor het project N215 Melissant - Dirksland is in verband met problemen met de vorige aannemer het meerwerk opnieuw aanbesteed in 2021.