Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2021 t/m VJN 2021 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2021 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 2.303 | 27 | 2.330 | 1.696 | 1.618 | 1.539 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 163.556 | 34.428 | 197.984 | 161.667 | 156.405 | 175.439 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.204 | 44 | 1.248 | 1.392 | 1.227 | 1.138 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 167.063 | 34.498 | 201.561 | 164.754 | 159.250 | 178.116 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 110.690 | 1.974 | 112.665 | 142.659 | 139.741 | 152.871 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 571 | 109 | 681 | 680 | 1.488 | 608 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 111.262 | 2.083 | 113.345 | 143.339 | 141.230 | 153.479 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 15.134 | 360 | 15.495 | 1.481 | 820 | 419 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 7.596 | 3 | 7.599 | 3.222 | 8.891 | 3.220 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 22.731 | 363 | 23.094 | 4.702 | 9.711 | 3.639 |
Totaal Lasten | 301.056 | 36.945 | 338.001 | 312.796 | 310.190 | 335.234 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 280 | 0 | 280 | 160 | 0 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 3.946 | 38.776 | 42.722 | 949 | 754 | 720 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 4.226 | 38.776 | 43.002 | 1.109 | 754 | 720 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 7.894 | -1.200 | 6.694 | 7.194 | 10.194 | 7.694 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 7.894 | -1.200 | 6.694 | 7.194 | 10.194 | 7.694 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 1.007 | 204 | 1.211 | 466 | 466 | 66 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.255 | 106 | 1.361 | 1.361 | 1.361 | 1.361 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 2.262 | 310 | 2.572 | 1.828 | 1.828 | 1.428 |
Totaal Baten | 14.382 | 37.886 | 52.268 | 10.130 | 12.775 | 9.841 |
Saldo lasten en baten Ambitie | 286.674 | -942 | 285.733 | 302.666 | 297.415 | 325.392 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
OV-concessies € 36,7 mln |
---|
Ook in 2021 zullen concessiehouders aanspraak doen op de beschikbaarheidsvergoeding 2021. Aanvragen hiervoor worden bij de provincie ingediend en zullen vervolgens voorgelegd worden aan het Rijk. Na toekenning van de vergoeding door het Rijk aan de provincie, zal de provincie vervolgens een subsidiebeschikking afgeven aan de concessiehouders. Dekking uit de rijksbijdrage. |
Zuid-Holland Bereikbaar € 0,5 mln |
---|
Gedurende het transitiejaar 2021 is de provincie Zuid-Holland penvoerder voor de opdrachten die namens de deelnemers op de markt worden gezet. Daarnaast levert de provincie de expertise om te komen tot de verbetering van de duurzame bereikbaarheid en leefbaarheid van de provincie door middel van een gezamenlijke bereikbaarheidsaanpak. Dekking uit de bijdragen van de deelnemers. |
OV-concessie DMG € 0,3 mln |
---|
Qbuzz ontvangt een vergoeding tegen finale kwijting op basis van Amendement 578 over de periode december 2018 tot en met december 2026. De bijdragen 2021-2026 worden nu in de begroting opgenomen voor in totaal € 0,7 mln. Dekking uit de reserve Mobiliteit. |
MoVe 2021 € 0,3 mln |
---|
De PZH is budgethouder van het regio-budget, dat onderdeel is van de vastgestelde MoVe begroting 2021. Dit betekent dat naast de bijdrage van de PZH, ook 3 regio-partners een bijdrage leveren aan het Move-programma. De begroting van de PZH wordt op deze werkwijze aangepast, omdat alleen de regio-bijdrage van de provincie op de begroting was gebracht en niet het totale regio-budget, met daar tegenover de regio-bijdragen van de 3 regio-partners. Dekking uit de bijdragen derden. |
Snelfietsroute A20 NKG € 0,1 mln |
---|
Bij Kaderbesluit Bereikbaarheid 2022 is voor de SFR in 2022 € 0,1 mln beschikbaar gesteld uit de reserve Bereikbaarheid. De activiteiten kunnen eerder worden uitgevoerd, waarvoor de middelen worden overgezet naar 2021. Dekking uit de reserve Bereikbaarheid. |
Buurtbussen € 0,1 mln |
---|
Het huidig budget 2021 voor de subsidie aan buurtbusprojecten sluit niet meer aan op het aantal reeds lopende projecten én de verwachting dat dergelijke projecten zullen gaan toenemen als gevolg van de effecten van de coronapandemie op de vervoersbedrijven. Daarom wordt het budget voor 2021 incidenteel aangepast en gedekt binnen dit beleidsdoel. De structurele aanpassing van het budget zal op een later moment plaatsvinden, wanneer er duidelijkheid is over waar binnen de bestaande meerjarenbegroting structurele dekking gevonden kan worden. De dekking is gevonden binnen dit Beleidsdoel. |
Waterbus/Fast Ferry € 0,1 mln |
---|
Aquabus was van plan als vermindering van het aanbod van het voorzieningenniveau de lijn 202 op te heffen. Na verschillende overleggen met PZH en de huidige waterbus exploitant (Aquabus) heeft de regio Drechtsteden aangegeven samen met de nieuwe vervoerder (Blue Amio) € 0,1 mln extra bij te willen dragen aan lijn 202 (met een daldienst in de zomer), zodat deze lijn ook in 2021 open kan blijven. De nieuwe exploitant heeft aangegeven er ook belang bij te hebben dat deze lijn in 2021 openblijft. Dekking uit de bijdragen derden. |
MEC verduurzaming binnenvaart € -1,8 mln |
---|
Voor de verduurzaming van de binnenvaart wordt in totaal € 3 mln ingezet. Voor de Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water was in 2021 al € 2,4 mln ten laste van de reserve Bereikbaarheid geraamd. De resterende € 0,6 mln wordt gedekt uit bijdragen uit Ambitie 3 onderdeel Energie (€ 0,2 mln in 2021) en uit Ambitie 7, onderdeel luchtkwaliteit (€ 0,3 mln in 2021 en € 0,1 mln in 2022). Voor de uitvoering van het project wordt het kasritme bijgesteld: € 0,6 mln in 2021, € 1 mln in 2022 en € 1,4 mln in 2023. |
Pilotprojecten OV € -2,2 mln |
---|
Door de corona-uitbraak zijn ideeën en plannen omtrent het verleiden van OV-reizigers om buiten de spits te reizen gewijzigd. De hiervoor beschikbaar gestelde middelen uit de reserve Mobiliteit worden niet ingezet en de bijgestelde plannen worden meegenomen in het Transitieplan OV. Vrijval in de reserve Mobiliteit. |
Diverse kleine bijstellingen en afrondingen € -0,1 mln |
---|
Dit betreft het totaal van kleinere afwijkingen op diverse activiteiten en de afrondingsverschillen. |
Apparaatslasten € 0,5 mln |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma € 2 mln |
---|
De strenge winter heeft tot hogere kosten geleid in verband met extra, boven de gemiddeld geraamde, preventieve strooiacties en curatieve veegacties (€ 0,3 mln). Door de winterse omstandigheden is de technische staat van het asfalt aan de N206, Europaweg, sneller verslechterd en kon het overlagen niet meer worden uitgesteld tot de vervangingsopgave binnen het project Rijnlandroute (€ 0,8 mln). Tot slot is extra groenonderhoud uitgevoerd aan het bomenbestand in het contractgebied regio Oost en zijn vooruitlopend op het regiocontract in de regio’s West en Noord achterstanden in het onderhoud aan het groenareaal opgepakt (€ 0,9 mln). De extra lasten worden gedekt uit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Bijdrage N207, passage Leimuiden € 0,9 mln |
---|
Bij de aanpak van de verbetering passage Leimuiden, N207, wordt gelijktijdig onderhoud aan het asfalt en bestaande kunstwerken uitgevoerd. Het project wordt op een andere wijze uitgevoerd, waardoor de geplande onderhoudswerkzaamheden eerder worden uitgevoerd en verantwoord (€ 0,9 mln). De extra lasten worden gedekt uit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Indexering prijsontwikkeling 2020-2021 € 0,4 mln |
---|
Het budget voor beheer en onderhoud in 2021 is verhoogd met € 0,4 mln als gevolg van de prijsontwikkeling 2020-2021. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Energietransitie infrastructuur € 0,1 mln |
---|
Betreft de 1e tranche van een subsidie van € 0,2 mln aan de gemeente Gouda voor een pilot met de aanleg van een deel PlasticRoad op het Aschpotpad. De gemeente Gouda kan gaan meten of de PlasticRoad een oplossing biedt die vaker gebruikt kan gaan worden. Dit geldt niet alleen voor de gemeente Gouda, maar ook voor andere gemeenten en provincies. |
Bedrijfskleding € -0,1 mln |
---|
Dit betreft een verschuiving van € 0,05 mln van Beleidsdoel 2.2, Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam, naar Algemene middelen en organisatie. De verschuiving hangt samen met de aanschaf van nieuwe dienstkleding. Deze uitgaven vallen onder Algemene middelen en organisatie. |
Arbeidscapaciteit € -1,9 mln |
---|
In de Begroting 2021 zijn voor één jaar middelen toegevoegd vanuit de reserve Beheer en onderhoud voor arbeidscapaciteit, noodzakelijk voor de professionalisering van de Dienst Beheer Infrastructuur. Het ontbreken van een structureel budget blijkt een obstakel bij het daadwerkelijk werven en plaatsen van de benodigde medewerkers. Naar verwachting wordt € 1,9 mln in 2021 niet besteed. Deze € 1,9 mln wordt teruggestort in de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Apparaatslasten € 0,6 mln |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
RH2INE € 0,2 mln |
---|
Voor de RHINE Kickstart Study zijn de lasten netto geraamd in de Begroting 2021. Dit moet een bruto raming zijn en daar staat een toegekende EU-subsidie tegenover. |
Waterstofbussen € 0,2 mln |
---|
Vanwege een gewijzigd kasritme wordt de subsidie aan de concessiehouder voor het in exploitatie nemen van de 20 waterstofbussen voor 2021 met € 0,5 mln verhoogd. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
OV-concessies € 36,7 mln |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Concessie DMG 2019 € 1,2 mln |
---|
Op basis van het op onderdelen niet voldoen aan het programma van eisen en het uitvoeren van de inschrijving door Qbuzz BV wordt een boete opgelegd van in totaal € 1,2 mln. De te ontvangen vergoeding wordt in de reserve Mobiliteit gestort. |
Waterbus/Fast Ferry € 0,1 mln |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
MoVe 2021 € 0,3 mln |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Zuid-Holland Bereikbaar € 0,5 mln |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Leges € -1,2 mln |
---|
Met ingang van 1 januari 2021 is de Legesverordening Infrastructuur ingevoerd waarbij leges voor de vergunningverlening door de Dienst Beheer Infrastructuur (DBI) worden geheven. Bij de berekening van de legesinkomsten is uitgegaan van alle vergunningaanvragen. De vergunningaanvragen voor werkzaamheden in opdracht van de provincie zijn echter vrijgesteld van leges. Daarnaast vallen in de praktijk relatief veel vergunningsaanvragen in een restcategorie welke een laag legestarief kent. Hierdoor zijn de verwachte legesinkomsten € 1,2 mln lager dan begroot (€ 1,65 mln). Bij de begroting zijn de baten toegevoegd aan de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. Deze storting wordt nu met € 1,2 mln verlaagd. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
RH2INE € 0,2 mln |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
ROV € 0,1 mln |
---|
Voor het ROV is met ingang van 2021 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin is afgesproken dat de gezamenlijke kosten tussen PZH en MRDH worden verdeeld in de verhouding 50/50. Daarnaast is afgesproken dat ook de personeelskosten en overheadkosten in die verhouding worden verrekend. |