Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we deze vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 1-1 Beter Bestuur
Beleidsprestatie 1-1-1 Sterke gemeenten
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsprestatie 1-1-2 Vitaal provinciaal bestuur
Programma Stikstof
Voor 2021 is er een Rijksregeling voor opkoop van piekbelasters in werking getreden; de Gerichte Opkoopregeling. Inzet van deze middelen is afhankelijk van vrijwillige deelname door boeren. Door tal van landelijke factoren loopt de vrijwillige deelname achter op landelijke doelstellingen. Voor deze middelen geldt dat zij niet vrij besteedbaar zijn voor de provincie. Het is aannemelijk dat deze regeling omgezet zal worden naar een andere regeling, of dat er andere criteria voor de regeling komen, zodat meer agrariërs geneigd zijn gebruik te maken van de regeling. We verwachten dat er een gewijzigd regelingsvoorstel van het Rijk komt om het beoogde doel in stikstofreductie te bereiken.
Naast de Gerichte Opkoopregeling heeft een andere landelijke regeling tot minder deelname geleid dan het Rijk had beoogd. Op aandrang van de kustprovincies (waaronder Zuid-Holland) wordt de regeling door het Rijk daarom nu omgebouwd. Hierdoor is er vertraging in de regeling en de cofinanciering van de regeling. Een deel van regeling zal worden ingezet voor walstoom, welke toepasbaar is voor beleid binnen Zuid-Holland. Ook bij deze nieuwe regeling is cofinanciering een vereiste en is het gepast dat de provincie hier een aandeel van kan verzorgen; het leeuwendeel zal komen vanuit het havenbedrijf Rotterdam en gemeente Rotterdam.
Binnen de provincie Zuid-Holland werken we aan beleid waar we samenwerken aan innovatieve oplossingen vanuit de sector. Het Nieuwkoops model is een voorbeeld hiervan, waarbij we gebruik maken van stimuleringsgelden voor innovatie. De landelijke ontwikkelingen leiden tot onzekerheid die doorwerkt in de bereidheid tot investeren in innovatie. Een praktisch voorbeeld is het innovatieproject op basis van het Nieuwkoopse model dat nog niet geleid heeft tot praktisch investeren in vernieuwen van de vloeren van zes boerenbedrijven nabij Nieuwkoop. Omdat we nog steeds werken aan het slagen van het Nieuwkoops model met meerdere partners, verwachten we dat er in de toekomst gebruik gemaakt zal worden van de stimuleringsgelden voor innovatie.
Naast het toepassen van beleid, werken we binnen de provincie Zuid-Holland aan onderzoek om ons beleid op te baseren. De natuurdoelanalyses zijn belangrijk om de natuur- en stikstofopgaves te formuleren. De natuurdoelanalyses hebben vertraging en daardoor wordt er in 2022 verder mee gegaan. De natuurdoelanalyses worden door drie bureaus uitgevoerd van alle Natura2000-gebieden in de provincie Zuid-Holland. Er wordt naar veel factoren gekeken die invloed hebben op de staat van de natuur. Hiervoor is gedegen onderzoek en data nodig. De benodigde data die nog ontbreken, genereren wij nu zelf door onderzoek. Daarnaast wordt de vertraging veroorzaakt door een gebrekkige capaciteit bij de bureaus. De verwachting is dat de natuurdoelanalyses in het voorjaar van 2022 worden afgerond.
De proceskosten van programma stikstof zullen dit jaar niet naar verwachting worden gerealiseerd, onder andere door de tijdelijke beschikbaarstelling van arbeidsmiddelen. Gebrek aan continuïteit in contracten heeft geleid tot vertraging van realisatie van de gewenste bezetting. Omdat stikstof nog steeds hoog op onze agenda staat is het voornemen om de benodigde capaciteit alsnog te behalen. Dit zal in eerste instantie gebeuren door inhuur. Zodra er meer continuïteit en duidelijkheid geboden kan worden in de arbeidsmiddelen, zullen we het team versterken door mensen (tijdelijk) aan te nemen.
WOB
Voor WOB-verzoeken is al een aantal jaren de trend waarneembaar, waarbij, vergelijkbaar met het Shell-verzoek, in toenemende mate veelomvattende, complexe verzoeken worden gedaan die onevenredig veel beslag leggen op de beschikbare capaciteit die ten dienste staat van de behandeling van deze verzoeken. Het thans beschikbare budget voor behandeling is tot 2024 beschikbaar gesteld. Er is geen meerjarig, structureel budget beschikbaar om de inmiddels structurele aanvullende inzet te dekken. Gezien deze ontwikkelingen wordt het restant van het incidenteel beschikbaar gestelde budget (€ 1,5 mln) over de jaren 2021 en 2022 toe gevoegd aan de jaren 2022 t/m 2027 voor € 0,25 mln per jaar .
Beleidsdoel 1-2 Sterke Samenleving
Beleidsprestatie 1-2-1 Innovatieve participatie en communicatie
Sinds 2021 zijn de middelen voor diverse kennisinstrumenten verenigt binnen de opgave Kennis Zuid-Holland. In 2021 is er gestart met een gezamenlijke programmering. Gezien de startfase, alsmede de bijzondere periode waarin door thuiswerken veel kennis-producten minder ruimte hebben kunnen krijgen, is het beschikbare budget voor 2021 te ruim gebleken.
Éénmalig wordt € 1 mln doorgeschoven naar 2022 ter dekking voor het programma Stikstof 2022.
Beleidsprestatie 1-2-2 Maatschappelijke ontwikkelingen
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.