Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2021 t/m VJN 2021 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2021 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 1-1 Beter bestuur | ||||||
1-1-1 Sterke gemeenten | 1.178 | 13 | 1.191 | 1.040 | 1.040 | 1.034 |
1-1-2 Vitaal provinciaal bestuur | 23.836 | -3.436 | 20.401 | 17.788 | 17.781 | 15.449 |
Totaal beleidsdoel 1-1 | 25.015 | -3.423 | 21.592 | 18.829 | 18.821 | 16.483 |
Beleidsdoel 1-2 Sterke samenleving | ||||||
1-2-1 Innovatieve participatie en communicatie | 543 | 1 | 543 | 75 | 25 | 75 |
1-2-2 Maatschappelijke ontwikkelingen | 2.609 | -990 | 1.618 | 2.284 | 2.283 | 1.951 |
Totaal beleidsdoel 1-2 | 3.151 | -990 | 2.162 | 2.359 | 2.309 | 2.026 |
Totaal Lasten | 28.166 | -4.413 | 23.753 | 21.188 | 21.129 | 18.509 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 1-1 Beter bestuur | ||||||
1-1-2 Vitaal provinciaal bestuur | 199 | 0 | 199 | 135 | 135 | 135 |
Totaal beleidsdoel 1-1 | 199 | 0 | 199 | 135 | 135 | 135 |
Totaal Baten | 199 | 0 | 199 | 135 | 135 | 135 |
Saldo lasten en baten Ambitie | 27.967 | -4.413 | 23.554 | 21.052 | 20.994 | 18.373 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 1.1 Beter Bestuur
Programma Stikstof- Stimuleringsgelden voor innovatie € -1,5 mln |
---|
Door onzekerheid in de formatie van het nieuwe kabinet en de richting van toekomstige maatregelen met betrekking tot stikstof, hapert de bereidheid tot investeren in innovatie. In het voorjaar van 2022 wordt de Landelijke Beëindigingsregeling Veehouderij open gezet. Daarnaast is er vanaf 2022 meer duidelijkheid over eventuele strengere maatregelen van een nieuw kabinet. Hierdoor is de verwachting dat bereidheid om te investeren toe zal nemen. Om deze redenen wordt het budget van € 1,5 mln doorgeschoven naar 2023. De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Programma Stikstof- Cofinanciering Rijksmiddelen varkenssanering € -0,75 ml |
---|
De landelijke regeling heeft tot minder deelname geleid dan verwacht. Doordat deze regeling door het Rijk wordt omgebouwd, is er vertraging opgetreden in de co-financiering van deze regeling. Vandaar dat een bedrag van € 0,75 mln wordt doorgeschoven naar 2023. De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Programma Stikstof- Natuurdoelanalyses € -0,4 mln |
---|
Voor de natuurdoelanalyses wordt een bedrag van € 0,4 mln van 2021 doorgeschoven naar 2022. Deze natuurdoelanalyses hebben in 2021 vertraging opgelopen, onder meer doordat de benodigde data mist, die nu zelf door onderzoek gegenereerd wordt, en doordat er binnen de drie uitvoerende bureaus gebrek aan arbeidscapaciteit is. De verwachting is dat de natuurdoelanalyses in het voorjaar van 2022 zijn afgerond. De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Programma Stikstof- Vrijval proceskosten € -0,23 mln |
---|
In 2021 valt een bedrag van € 0,23 mln vrij, door de geringe interesse in de opkoopregeling in 2021 en doordat een aantal budgetten met betrekking tot externe inhuur niet volledig wordt benut. Vrijval in het begrotingssaldo. |
Programma Stikstof- Incidentele arbeidscapaciteit € 0,19 mln |
---|
Incidentele extra inzet van arbeidscapaciteit voor stikstof van 0,19 mln. |
WOB € -1 mln incidenteel |
---|
De middelen voor WOB/Bibob zijn door PS beschikbaar gesteld voor het behandelen van complexe WOB-verzoeken. De beschikbaarheid van de materiële middelen eindigt in de begroting 2022. Van het incidenteel beschikbaar gestelde budget (€ 1,5 mln) voor de jaren 2021 en 2022, wordt € 1 mln toegevoegd aan de jaren 2023 t/m 2026 (€ 0,25 mln per jaar). De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Randstedelijke rekenkamer € 0,05 mln |
---|
Er wordt structureel vanaf 2021 (€ 50.000 aan het budget voor de Randstedelijke rekenkamer toegevoegd voor de periode 2022-2027. In de Najaarsnota 2021 verwerking van het budget 2021. In de Begroting 2022 de resterende jaren. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Apparaatslasten € 0,2 mln |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 1-2 Sterke samenleving
Budget Kennis naar Stikstof € -1 mln incidenteel |
---|
Vanaf 2021 zijn de middelen voor diverse kennisinstrumenten verenigt binnen de opgave Kennis Zuid-Holland. In 2021 is er gestart met een gezamenlijke programmering. Gezien de startfase, alsmede de bijzondere periode waarin door thuiswerken veel kennis-producten minder ruimte hebben kunnen krijgen, is het beschikbare budget voor 2021 te ruim gebleken. Daarom € 1 mln gefaseerd naar 2022 en dit bedrag ter beschikking te stellen voor het programma Stikstof 2022 (Beleidsdoel 1-1). De fasering verloopt via het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.