Algemene dekkingsmiddelen
Voor meer informatie over Algemene dekkingsmiddelen verwijzen we u naar de Begroting 2021 - Algemene dekkingsmiddelen .
Wat gaan we doen om dit te realiseren?
Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we deze vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Financieel-strategisch beleid
Het provinciefonds is gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Verder hebben de onderschrijving van plafond van het BTW-compensatiefonds en diverse ontwikkelingen in de verdeelmaatstaven, zoals wijziging van het peiljaar van de eigen inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting, invloed op de hoogte van de uitkering.
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft bestaat uit de belasting opcenten Motorrijtuigenbelasting (MRB). Naast het door de provincie vastgestelde opcententarief zijn de werkelijke inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland.
Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2021 t/m VJN 2021 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2021 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Algemene middelen | ||||||
Financieel-strategisch beleid | 12.811 | -11.149 | 1.662 | 17.992 | 28.282 | 37.394 |
Totaal Lasten | 12.811 | -11.149 | 1.662 | 17.992 | 28.282 | 37.394 |
Baten | ||||||
Algemene middelen | ||||||
Financieel-strategisch beleid | 283.065 | 9.464 | 292.529 | 292.988 | 297.471 | 304.008 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | 347.750 | 0 | 347.750 | 345.750 | 343.750 | 342.000 |
Totaal Baten | 630.815 | 9.464 | 640.279 | 638.738 | 641.221 | 646.008 |
Saldo lasten en baten Ambitie | -618.004 | -20.613 | -20.613 | -620.746 | -612.938 | -608.614 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsprestatie - Financieel-strategisch beleid
Inzet stelpost loonkosten € -0,8 mln |
---|
De CAO stijging van de loonkosten wordt deels gedekt vanuit de stelpost loonontwikkelingen. Voor verdere toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Inzet stelpost onvoorziene lasten € -2,4 mln |
---|
De stelpost onvoorziene lasten wordt in 2021 incidenteel ingezet ter dekking van loonontwikkelingen 2021 als gevolg van de nieuwe CAO. Voor verdere toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Inzet stelpost prijscompensatie € -0,6 mln |
---|
|
Vrijval stelpost prijscompensatie € -4,4 mln |
---|
De stelpost indexatie wordt niet volledig benut in 2021. Het niet benutte deel 2021 valt vrij ten gunste van het begrotingssaldo. |
correctie stelpost prijscompensatie € -2,9 mln |
---|
Op basis van de actuele indexen wordt de hoogte van de stelpost aangepast. Zie ook grondslagen. |
Toelichting baten
Beleidsprestatie - Financieel-strategisch beleid
Accres provinciefonds € 0,9 mln |
---|
Het accres van het provinciefonds wordt conform de meicirculaire € 2,3 mln verlaagd en met Septembercirculaire verhoogd met € 3,2 mln. Per saldo is dat een verhoging van € 0,9 mln in 2021. De verhoging van het accres komt ten gunste van het begrotingssaldo. |
Decentralisatie uitkering via Provinciefonds voor Bodembescherming € 1,4 mln |
---|
Voor de financiering van uitvoering van de bevoegd gezag Wet bodembescherming ontvangt de provincie |
Vrijval voorziening Grondbank € 6,9 mln |
---|
Begin juli is een bestuurlijke overeenkomst (BO) tussen de provincie, gemeente Zuidplas en de Grondbank (en overige partners) inzake het verkoop van de gronden aan de gemeente Zuidplas ter ontwikkeling van het Middengebied Zuidplaspolder voor het bouwen circa 8.000 woningen. In deze BO is onder andere afgesproken dat gemeente Zuidplas alle gronden in de Grondbank overneemt. In de begroting van de Grondbank komt ook de verliesvoorziening te vervallen. Als gevolg hiervan komt de voorziening Grondbank ad € 6,9 mln te vervallen ten gunste van het begrotingssaldo. |
Vrijval balanspost JSO € 0,2 mln |
---|
Bij besluit van 26 april 2018 heeft PZH de aan de stichting Expertisecentrum Jeugd, Samenleving en Ontwikkeling (JSO) verleende boekjaarsubsidie vastgesteld en het teveel betaalde voorschot van € 0,2 mln teruggevorderd. JSO is daartegen in beroep gegaan en inmiddels heeft de Raad van State het bezwaar ongegrond verklaard. Het bedrag was al terugbetaald door JSO en op een balanspost geboekt in afwachting van de uitspraak. Het bedrag kan nu vrijvallen ten gunste van begrotingssaldo. |
Instrumentarium
Reserves
Reservenaam | Beleids-doel | Saldo mutaties t/m Voorjaarsnota 2021 | Toevoeging | Onttrekking | Saldo mutaties Gewijzigde Begroting 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 9-1 | -32.826 | -12.809 | 0 | -45.635 |
Luchtkwaliteit (NSL) | 9-1 | -1.041 | 0 | 0 | -1.041 |
Apparaatslasten DLG | 9-1 | 920 | 0 | 0 | 920 |
Natuurcompensatie | 9-1 | -259 | 0 | 0 | -259 |
Bedrijventerreinen | 9-1 | -2.176 | 0 | 0 | -2.176 |
Alternatieve locatie Hoeksche Waard | 9-1 | -90 | 0 | 0 | -90 |
Mitigratie / Energie | 9-1 | -1.000 | 0 | 0 | -1.000 |
Greendeal Zonnepanelen-asbest | 9-1 | -112 | 0 | 0 | -112 |
Zuidelijke Randstad | 9-1 | -188 | 0 | 0 | -188 |
Bedrijventerreinen: IRP Oude Rijnzone | 9-1 | -438 | 0 | 0 | -438 |
Frictiekosten RUD | 9-1 | -105 | 0 | 0 | -105 |
Eindtotaal | -37.316 | -12.809 | 0 | -50.125 |
Subsidies
Niet van toepassing.